Catedra ocupă un loc de cinste în fiecare școală, de multe ori fiind cel mai impunător mobilier ce tronează în fața elevilor. Este un loc de unde se răspândește autoritatea totală a cadrului didactic. Goală, inertă, așteaptă cuminte să susțină catalogul, să audă numele elevului ce va ieși la tablă sau să sprijine coatele profesorului gata să ia decizii importante. Nu de puține ori e suport pentru cretă, burete, geantă sau telefon.

În ultima perioadă au apărut o mulțime de teorii pro și contra acestui tip de birou. Acestea încearcă să deslușească dacă într-adevăr catedra are un rol educativ, dacă se impune prezența acesteia în sălile de clasă, dacă este un obiect fără de care procesul instructiv- educativ nu se poate desfășura.

Unii consideră catedra ca un refugiu al profesorului obosit, care încearcă să acopere o clasă de elevi doar din priviri sau voce. Alții merg mai departe, considerând că problemele profesorului sunt direct proporționale cu distanța dintre el și elevi, catedra fiind considerată în acest sens o barieră, un obstacol evident în calea relaționării. Dacă profesorul stă la catedră atunci când predă, acesta poate fi un semnal  că nu e deloc încântat de ceea ce urmează să se întâmple, poate fi un semnal pentru încă o activitate statică, demotivantă, plictisitoare.

Și atunci, cum putem transforma catedra din barieră în aliatul nostru educativ?

  • Lipind bilețele cu provocări pentru elevi: cei care termină mai repede sarcinile de lucru,  au posibilitatea să aleagă un bilet cu o cerință specială. Ex: Să compună o poezie folosind cuvintele date / Să realizeze un robot din bezele și scobitori / Să așeze în ordine crescătoare rezultatele anumitor adunări. Copiii adoră provocările, așa că vor fi mereu dornici să le descopere la catedră.
  • Punând mesaje motivaționale!
  • Alegând, prin rotație, câte un elev care să preia din responsabilitățile noastre și să ocupe locul la catedră: va fi profesor pentru o zi și va avea ocazia să-i coordoneze pe colegi, să sprijine predarea, să fie partenerul real în pauză sau la lecții.
  • Introducând catedra ca obiect al poveștii noastre, dându-le voie să se ascundă sub ea sau să organizeze jocuri de genul: Cine lipsește?
  • Întâmpinându-i dimineața cu ceai pe care îl pot servi la catedră: se crează astfel o atmosferă caldă, familială, propice învățării.
  • Așezând catedra în spatele clasei: copiii sunt astfel monitorizați pe parcursul orelor, fără ca ei să își dea seama, avem o mai mare libertate de organizare și mai mult spațiu la intrarea în sala de clasă.

Iată cum vechea catedră prăfuită și fără culoare poate să redevină un simbol ce contribuie la magia unei zile bune la școală!