Ce se ascunde în spatele perlelor de la examen?

Aș porni de la definiția perlei, văzută ca piatră semiprețioasă, lucru rar și de mare valoare. La figurat, termenul poate fi folosit pentru a ne referi la o persoană cu merite deosebite, dar și la erori grosolane și ridicole, prezente din ce în ce mai des în lucrările de examen ale elevilor și nu numai.

Perioada examenelor s-a încheiat și presa a așteptat cu sufletul la gură să identifice și să transmită cele mai tari perle, care să facă deliciul publicului larg. Ce nu se știe sau poate nu interesează sunt motivele care duc la apariția din ce în ce mai frecventă a gafelor, a scrierilor lipsite de sens și coerență, încărcate de așa zis note de amuzament.

În spatele perlelor ieșite din vârful peniței se ascund bine și probabil definitiv cei 3N: NEPUTINȚA, NEȘTIINȚA, NEPĂSAREA.

NEPUTINȚA este dovada principală a învățării superficiale, nesedimentate, pe ultima sută de metri. Este rezultatul memorării mecanice a unor idei la care copiii nu au reflectat și peste care nu au pus filtrul propriu. Am întâlnit des elevi sau chiar profesori care au spus că au uitat un cuvânt. Și de aici dezastrul. Au fost puși în situația de a arăta creativitate, deși aceasta nu fusese exersată până atunci. Au creat structuri bizare, care poate sunau bine, dar nu aveau sens. Au devenit creatori de scrieri comice, care s-au propagat cu ușurință, devenind perle redutabile.

NEȘTIINȚA – e greu, mai bine zis imposibil să structurezi o lucrare, să compui un eseu sau să rezolvi anumiți itemi pornind de la nimic. Unii merg la examen aparent asumați în neștiința lor. Nu au învățat, dar poate pot păcăli testul sau evaluatorul sau pe ei înșiși (rămâne în picioare ultima variantă). Încearcă să construiască structuri nenaturale, în care nu cred nici ei. Și de aici ridicolul unor idei stârnite din neștiință.

Fiecare motiv e demn de luat în calcul, cu un impact major în societate, dar poate cel mai grav este NEPĂSAREA. Când un elev își pierde interesul față de subiectul abordat, față de lucrare, examen, școală transmite cel mai clar semnal de alarmă pentru educație și sistem în general. Nu e doar vina lui sau a familiei, a profesorilor sau a școlii, e un cumul de factori care au picurat în timp neîncredere, deziluzie, dezinteres. S-a putut și așa și s-a mers mai departe. Până în punctul în care nota amuzantă a gafelor a ieșit la iveală și a oprit TOTUL: speranța, educația, dorința de a evolua.