5 GREȘELI PRIN CARE ÎI ÎNDEPĂRTĂM PE COPII DE CĂRȚI

Dragostea pentru lectură ia naștere trăind într-un mediu în care vezi pe cineva drag răsfoind, mirosind și simțind cărțile. Fiecare are un model pe care îl urmează, de cele mai multe ori în familie sau în mediul apropiat. Pentru mine, sora mea a reprezentat motorul care a stârnit curiozitatea și bucuria de a citi. Din copilărie, împrumuta cărți de la bibliotecă, stătea până noaptea târziu și nu se lăsa până nu le termina. Încercam să o descos cu privire la subiect, personaje și nu-mi spunea mare lucru. Mă îndemna să citesc… când voi crește și voi putea înțelege. De aici imboldul, căutarea, pasiunea și respectul pentru tot ceea ce se află într-o copertă.

Ca părinți, ne dorim să îi vedem pe copii citind și iubind cărțile. Din păcate, din dorința de a atinge acest obiectiv, putem face greșeli nedorite. Iată câteva aspecte extrem de simple, dar importante:

Copiii învață imitând comportamentul părinților. Dacă folosim des telecomanda sau telefonul, uitând cărțile pe un raft prăfuit, sigur același lucru vor face și copiii. Ei vor dezvolta aceleași obiceiuri și dificultăți, vor observa, copia și modela comportamentul în acord cu noi. Insesizabil și sigur. Din cauza tehnologiei vom pierde în fiecare zi oportunități fantastice de a comunica cu copiii noștri, de a discuta despre valori și alegeri, de a asculta păreri și idei.

Obiceiul de a citi înainte de culcare trebuie alimentat și susținut cât mai mult timp. Nu ne oprim din a citi copiilor din momentul în care au învățat literele și se descurcă cu textul. Continuăm să fim prezenți  și conectați prin lectură, să petrecem timp de calitate,  descoperind povești și întâmplări noi, interacționând și comunicând cât mai mult. Când adorm în timp ce citim vom ști că mintea lor lucrează constructiv, prelucrând informații care vor stimula creativitatea și imaginația.

Forțând ritmul copiilor, vom crea frustrări nejustificate. Trebuie să ținem cont de faptul că, până la 11 ani, copilul citește în medie 25 pagini / oră, iar între 11 – 18 ani crește până la 41 pagini / oră. După această vârstă, viteza scade ușor pentru că alegem texte mai grele, care cer aprofundare, interpretare, reflecție.

Citind aceleași cărți, chiar dacă nu mai sunt în acord cu vârsta sau cu aria noastră de interes, vom contribui la încurajarea lecturii și la declanșarea de subiecte comune de discuție, de întrebări și răspunsuri, de momente relaxante și de bună dispoziție. Cunoscând firul evenimentelor dintr-o carte, ne va fi ușor să intervenim, să facilităm înțelegerea acesteia, să aducem idei suplimentare, să susținem căutarea de informații noi și interesante.

Cititul nu se limitează la lectura obligatorie, cerută la clasă. Citește pentru că trebuie sau pentru că așa zic eu! nu va funcționa la copii. Primul pas este acela de a-i ajuta să găsească motivația lecturii, de a alege ceea ce le place și în care se regăsesc ca stil și abordare. Restricțiile sau constrângerile vor genera frustrări, neimplicare, lipsă de plăcere.

Cărțile sunt portaluri către lumi noi, pline de mister. Copiii vor fi dispuși să le descopere, dacă vom ști cum să-i ghidăm și să-i încurajăm.