ALTFEL DE ACTIVITĂȚI PENTRU PRIMELE SĂPTĂMÂNI DE ȘCOALĂ

E așa o forfotă în gânduri pentru fiecare … ca părinți ne întrebăm dacă e oportun să cumpărăm ghiozdan sau pijama, pentru copii e o frământare a orelor de vacanță care se șterg prea rapid din calendar, iar ca profesori ne preocupă  noul început, căutând idei și activități cât mai atractive, care să-i facă pe elevi să se întoarcă cu plăcere și încredere în sala de clasă. Perioada debutului de an școlar  reprezintă o provocare în adevăratul sens al cuvântului, căci nu este deloc ușor să concurezi cu programul de vacanță, în care înotul, excursiile și distracția au fost cap de afiș.

O primă săptămână reușită înseamnă și activități de cunoaștere și relaționare, de acomodare cu rutinele și regulile clasei și școlii. Iată câteva idei care vor aduce bucurie, implicare și energie în rândul elevilor noștri:

  1. Cutia DESPRE MINE – în primele zile de școală putem așeza pe banca fiecărui elev o cutie de carton în care adăugăm câteva simboluri (mesaje motivaționale, semne de carte, happy faces, orar, etc.). Elevii vor descoperi elementele și vor stabili împreună semnificația fiecărei surprize în parte. Responsabilitatea lor va fi aceea de a lua cutia acasă, de a o decora și a înlocui elementele cu 3 obiecte care îi caracterizează cel mai bine. În orele următoare vor prezenta pe rând obiectele din cutie, vor descoperi asemănări între ei, vor pune întrebări și vor comunica pe seama celor prezentate. O modalitate simplă și atractivă prin care copiii se vor cunoaște și vor socializa din primele zile de școală.
  2. Lista cu dileme, gânduri, întrebări – oferim elevilor posibilitatea să noteze pe o coală de hârtie propriile gânduri, întrebări pentru noi sau pentru colegi, aspecte care îi bucură sau care îi frământă. Poate fi aceeași listă pentru toți sau pot folosi bilete separate, anonime, care se discută într-o ambianță plăcută, cu răspunsuri sincere și încurajatoare. Veți fi surprinși să descoperiți preocupări aparte în rândul copiilor sau întrebări care ni se adresează și al căror răspuns le întărește ideea că și noi suntem oameni, cu calități și defecte, cu o viață reală, ce depășește spațiul școlii. Este un prilej care ne apropie, care îi ajută să se cunoască și să se accepte reciproc.
  3. Numere cu semnificație – pe tablă, alături de mesajul de bun venit, putem scrie într-un chenar câteva numere care spun ceva despre noi. Le cerem elevilor să încerce să descopere semnificația lor. Pot afla astfel vârsta noastră, numărul copiilor, numărul străzii, ziua de naștere, etc. Le dăm posibilitatea să aleagă și ei câteva numere pe care să le treacă pe un bilet și să continue jocul alături de colegul de bancă. O altfel de matematică, în care ne cunoaștem unii pe ceilalți prin intermediul cifrelor, discutăm și creăm o ambianță plăcută în prima săptămână de școală.

Primele  săptămâni au un rol extrem de important în percepția pe care și-o formează elevul cu privire la viața școlară, la colegi, profesori și la el însuși. Tocmai de aceea, ne străduim să dăm naștere unor experiențe frumoase, care să-i sprijine, să le dea un start bun și motivant.

Mult succes în noul an școlar!