DE CE SĂ NU ÎNCEPEM LECȚIA CU… CE AȚI AVUT DE PREGĂTIT PENTRU ASTĂZI?
Cu siguranță cu toții ne amintim de orele de limba franceză în care eram constant întrebați: Qu’es-ce que vous -avez preparez pour aujourd’ hui? Răspunsul venea mecanic și sacadat: Nous avons preparez pour aujourd’ hui……. și prelungeam finalul să gândim de fapt ce se vrea de la noi: să spunem tot ce ne-a fost predat în ora trecută, să ne oprim asupra unui singur subiect, să trecem în revistă principalele aspecte sau doar ideea de bază? Nimeni nu ne spunea cu exactitate și eram ajutați să formulăm o continuare despre care nici noi nu știam ce să credem. Atmosfera era una dacă nu stresantă, cel puțin uzată. Știam că așa va începe fiecare oră, doar că nu știam cum va fi ales nefericitul ce trebuie să formuleze răspunsul. Nu aveam un scop, nu aveam o motivație.
Cert este că încercarea de reactualizare a cunoștințelor predate anterior, folosind întrebarea fără fond: Ce am avut de pregătit pentru astăzi? nu face altceva decât să pună din start o barieră în comunicare, să sfărâme orice speranță de creativitate a elevilor și orice dorință de implicare activă a acestora.
Există abordări interactive, care să angajeze efectiv elevii în discuție, să le stârnească interesul și să-i determine să fie prezenți cu adevărat. Când faci un efort să-i implici efectiv pe elevi, ei vor fi mai focusați, vor avea un comportament pozitiv, mai multă deschidere și determinare, vor reține mai ușor și pentru o perioadă mai îndelungată de timp.
Iată cîteva idei care să înlocuiască un început banal de lecție:
- Tehnica Walk & Talk: formulează o întrebare din lecția anterioară, setează un timp anume și lasă-i pe elevi să discute pe baza întrebării, în timp ce merg prin sala de clasă. Vei crea moment în care aceștia se simt liberi să comunice pe marginea temei, să dezbată, să argumenteze și în același timp să se miște. Este un mod plăcut de începere a lecției, care îi captează pe elevi, îi pregătește pentru ceea ce va urma și determină să se implice.
- Corectează ce e greșit! Scrie pe tablă mai multe enunțuri discutate în lecția anterioară, unele care să conțină greșeli. Roagă-i elevi să descopere greșelile și să completeze cu răspunsurile adecvate.
- Încurajează-i să lucreze în perechi și fiecare să prezinte partenerului o idee interesantă din lecția anterioară.
- Stimulează-i să gândească punând la îndoială anumite răspunsuri! „Cunoașterea de-a gata blochează actul de a ști, pe când îndoiala provoacă inteligența.”
- Introdu elemente surpriză, care să le capteze atenția și interesul.