SMART BOYS, CLEVER GIRLS
Părinți sau profesori, cu toții am observat că fetițele iși aleg cu grijă tutu-urile, poneii roz, prințesele sau orice conține o urmă de sclipici, în vreme ce băieții se întrec cu mașini, lego, roboți sau supereroi. Alegerea nu ține numai de educație și stereotipiile promovate în sânul familiei; alegerea e determinată în foarte mare măsură de modul în care este structurat creierul pentru fiecare gen în parte.
În anul 2008, o echipă de cercetători din Suedia a realizat unul dintre cele mai ample studii cu privire la diferențele genetice ale creierului uman. Ei au demonstrat că 1.349 gene sunt responsabile de diferențele reale care există între fete și băieți.
O diferență majoră – dezvoltarea limbajului
În general, fetele vorbesc mai devreme decât băieții, au un vocabular mai bogat în perioada preșcolarității (la 5 ani, aprox. 2800 cuvinte), folosesc mai devreme propoziții cu structură complexă. Din momentul intrării în școală, cel puțin un an, fetele citesc și scriu mai bine. De asemenea, au o mai mare rapiditate în vorbire, rostind de 2 ori mai multe cuvinte pe minut decât băieții. Acest fapt a fost explicat prin faptul că, în timpul copilăriei, emisfera stângă (responsabilă cu limbajul) se dezvoltă înaintea emisferei drepte – la fete și în mod invers – la băieți. În această perioada, fetele au cu 20% mai mulți neuroni în zona creiereului în care se află centrul vorbirii.
Însă, în ciuda a ceea ce își doresc mulți părinți să creadă, fetele nu sunt mai inteligente decât băieții și nici invers. Diferențele dintre genuri derivă din etapele de dezvoltare ale creierului și modul de structurare a acestuia la fiecare vârstă în parte. Creierul fetelor oferă un avantaj clar în ceea ce privește comunicarea, în vreme ce băieții sunt avantajați de abilitățile spațiale, precum și de modul în care se orientează. Ei întrec fetele prin conștientizarea vizuală și spațială, reușind de exemplu să realizeze un puzzle mult mai rapid decât fetele.
De asemenea, băieții sunt mai predispuși spre inițierea de acțiuni riscante, pentru că își supraestimează posibilitățile, în vreme ce fetele se subestimează. Creierul băieților are nevoie să intre în modul sleep pentru a se reîncărca și reorienta, în vreme ce fetele pot continua o sarcină fără a avea nevoie de repaus.
Băieții sunt tentați să ocupe tot spațiul pe care îl au la dispoziție, angajându-se în acțiuni motrice, de deplasare și alergare, în compania unui grup cât mai mare de copii. Fetele preferă grupuri restrânse și spații mici, intime. Pentru că băieții preferă să se miște, să fie activi, abilitățile motorii ale acestora se dezvoltă cu o mai mare rapiditate. În schimb, fetele, capabile să aloce mai mult timp unei sarcini, se concentrează mai ușor și reușesc să facă mișcări fine, precise (să țină creionul corect, să mânuiască foarfeca, să înșire mărgele, etc).
Diferențele în activitatea școlară:
- Fetele își organizează mai bine acțiunile pe care le au de îndeplinit și aplică mai ușor abilitățile în contexte diferite;
- Băieții întrerup mai des activitatea și răspund prompt, chiar și atunci când nu sunt foarte siguri în ceea ce privește răspunsul;
- Băieții tind să-și supraaprecieze capacitățile academice, în vreme ce fetele se subestimează și muncesc mai mult pentru a compensa acest fapt;
- Fetele vorbesc mai puțin în timpul orelor și solicită ajutorul la nevoie.
Cert este că fetele și băieții se dezvoltă diferit, au nevoi variate și de aici necesitatea de a-i trata diferit la școală. Concluzia este subliniată de către autoarea Lise Eliot, în lucrarea Creier roz, creier albastru: „băieții nu sunt mai buni la matematică, ci la anumite tipuri de raționament spațial. Fetele nu sunt din naștere mai empatice decât băieții – lor pur și simplu li s-a permis să se exprime mai mult”.