ȘCOALA ÎN VREMEA PANDEMIEI

Pandemia a avut puterera să schimbe totul în jur, dar cel mai mult și-a pus amprenta asupra școlii, educației și sistemului de învățământ. Unii consideră că această perioadă a creat goluri ce nu pot fi acoperite vreodată, alții văd o oportunitate de a reimagina și revitaliza educația, în toate formele ei. În mod clar, chiar și în cele mai bune și normale timpuri, formarea copiilor e de departe un scop mult mai complex decât acela de a-i aduce într-o sală de clasă. Într-un an aparte, așa cum este cel pe care îl traversăm, obiectivul nostru de educație se așează în jurul unor întrebări esențiale: Sunt copiii pregătiți să facă față schimbărilor tot mai dese? Este școala un loc sigur pentru elevi și profesori? Care sunt ancorele și reperele care ne ghidează în acest moment?

Școala și-a schimbat forma pentru totdeauna. Nu mai este doar despre educație: este despre încurajarea și implementarea schimbării, despre efort intelectual și mai ales etic, este despre minte și inimă în condițiile în care are puterea de a scoate la iveală vulnerabilitățile noastre ca oameni, dar și punctele forte pe care le folosim pentru a trece de la un nivel la altul în evoluția noastră.

Școala a  devenit un mediu în care s-a creat în mod forțat o simbioză indestructibilă între om și tehnologie. Instrumentele digitale sunt folosite și accesate mai mult ca niciodată, atât pentru a oferi oportunități de învățare pentru cei care nu sunt în sala de clasă, cât și pentru pentru a căuta informații, a crea proiecte, rapoarte și prezentări, pentru a accesa cursuri sau activități demonstrative.

Școala și-a consolidat rolul de centru al procesului educațional, în care relația umană dintre profesor și elev este esențială. În fața atâtor incertitudini și schimbări, a rămâne conectat cu cei care îți oferă sprijin și încredere are o valoare de necontestat. Într-o astfel de perioadă de nesiguranță socială și stres, școala rămâne un factor de stabilitate pentru fiecare copil în parte, un adăpost emoțional, care favorizează interacțiunea, comunicarea și învățarea. Acum, cea mai mare provocare pentru un profesor este să se raporteze la elev în varianta tridimensională: ca ființă cu minte, suflet și abilități, ca persoană cu visuri și așteptări, ca potențial care poate fi descoperit și valorificat.

Școala rămâne singurul mediu care promovează și respectă rutinele, prin intermediul unui orar clar, a unui program predictibil, a unor obiective și așteptări enunțate la începutul fiecărei zile sau ore. Rutinele au rol esențial în organizarea activităților zilnice,  creează structuri și secvențe clare în viețile copiilor, îi ajută să mențină un flux de eficiență și productivitate.

Tot mai mulți încep să aprecieze școala și rolul ei enorm în viața copiilor noștri. Orele online au oferit tuturor, inclusiv părinților, o imagine reală asupra a ceea ce înseamnă o lecție bine pregătită, asupra efortului pe care un cadru didactic îl face pentru a susține și implica toți elevii clasei, asupra modului în care predarea traversează barierele unor cunoștințe liniare pentru a ajunge la mintea și sufletul școlarilor. Criza pandemică este în fapt momentul în care vom fi martori și participanți ai remodelării școlii, schimbându-i atât fața, cât și valoarea.