PROFESORI VIRTUALI SAU CE FUNCȚIONEAZĂ ÎN PREDAREA ONLINE?
În prezent, milioane de copii din întreaga lume învață în fața calculatoarelor. Alte milioane de profesori caută cele mai bune strategii, pe care să le adapteze momentului și să le deruleze în beneficiul elevilor.
Nu trebuie să uităm un lucru: ceea ce ne face profesori extraordinari la clasă, ne va susține să fim extraordinari și în mediul virtual. Orice secvență online crează o experiență nouă pe care o modelăm, la care reflectăm și pe care o aplicăm într-o lecție viitoare. Când lucrurile par să se complice, căutăm acele pârghii care să ne sprijine în realizarea unui demers educativ de calitate, care să funcționeze chiar și dincolo de ecrane.
Indiferent de locul în care se desfășoară predarea, FII TU ÎNSUȚI! FII UMAN! FII PREZENT!
Nimic nu se poate compara cu predarea față în față, când interacționăm în mod direct cu copiii, îi privim în ochi și citim pe fețele lor dacă au înțeles sau nu. Transmitem energie și ne alimentăm cu ea, pentru a comunica deschis și eficient. Ne bucurăm, ne amuzăm, ne lăsăm descoperiți. Facem pauze când simțim că e nevoie de reflecție. Scădem tonul vocii să căpătăm atenție. Gesticulăm pentru a întări un fapt sau o idee. Trăim orice moment în mod real, pentru că acesta este mediul nostru, în care ne simțim naturali și umani, un mediu pe care știm cum să-l armonizăm nevoilor elevilor. În mediul online, lucrurile se schimbă: pentru că nu putem trece printre bănci să ne asigurăm că fiecare elev este acolo, prezent și implicat; nu putem anticipa întrebarea conturată într-o privire rătăcită; nu putem cuprinde clasa ca pe un întreg, așa cum eram obișnuiti. Și atunci, ce funcționează?
Să încercăm să STIMULĂM INTERACȚIUNEA CU ELEVII ȘI ÎNTRE ELEVI, apelând la tehnici variate, ce pot fi activate cu succes în mediul online:
- BRAINSTORMING-UL: această tehnică stimulează elevii să enunțe spontan cât mai multe idei cu privire la tema dată, pentru a soluționa o problemă, într-o atmosferă pozitivă, lipsită de critică. Copiii au astfel ocazia de a folosi cunoștințele anterioare și a le conecta cu cele noi, pe care le află de la colegi, de a-și forma o imagine completă cu privire la subiectul abordat.
- HARTA MINȚII: susține interacțiunea elevilor și împiedică gândirea lineară. În această strategie, putem scrie o idee centrală pe o pagină de hârtie sau pe laptop. Elevii adaugă idei noi folosind cuvinte variate, le combină, le structurează. Este o metodă vizuală, care stimulează interacțiunea și creativitatea, generează o hartă de idei și informații noi, utile și aplicabile în contexte variate.
- ELEVUL PROFESOR: este o oportunitate de învățare să lăsăm elevii să ne înlocuiască într-o secvență de lecție. Vor simți că le acordăm încredere, libertate, inițiativă. Vor experimenta situații noi, vor împărtăși cunoștințe și vor învața împreună cu colegii lor.
- ÎNREGISTRAREA VIDEO în timpul unor activități de limbaj le oferă posibilitatea să urmărească filmarea, să se analizeze critic, pentru îmbunătățirea modului de comunicare și vorbire în public.
- ELEVII REPREZINTĂ CEA MAI VALOROASĂ RESURSĂ: ei pot genera o mulțime de idei ce pot fi puse în discuție, pot iniția proiecte, prezentări și dialoguri, argumentări pro și contra unui subiect. Dacă derulăm ore atractive, elevii vor fi deschiși să ni se alăture. Trebuie să-i facem să-și dorească să fie la oră, înainte de a-i face să învețe ceva.
Dincolo de orice, educația online este o modalitate relativ nouă de a ajunge la elevi și nu există o singură cale, unanim acceptată, pe care să o urmăm. Trebuie să facem propriile cercetări, să găsim cele mai potrivite metode și tehnici de lucru și să avem curajul să facem saltul spre schimbare.