6 IDEI DE ACTIVITĂȚI POSTLECTURĂ
Nu e suficient să citim. Important e să înțelegem, să reflectăm și să aplicăm ideile, astfel încât să ne îmbogățim experiența cu esența cuvintelor descoperite în textele abordate.
Pentru a așeza și sedimenta cele citite, de multe ori apelăm la repovestire, desen sau păreri personale. Dar, uneori simțim nevoia să adăugăm o notă creativă modului de organizare a activităților postlectură, să introducem elemente de noutate, dar și aspecte care să distreze, să surprindă, să stârnească idei noi.
Iată câteva strategii ce pot fi utilizate cu succes pentru a sprijini înțelegerea textului, aplicarea informațiilor și corelarea acestora cu experiențele anterioare:
- Vânătoarea de cuvinte: creați un poster sau afiș cu o serie de 10 cuvinte ce trebuie căutate în text. Găsitorului se oferă recompensă :). Elevii vor fi antrenați astfel să reia textul și să-l citească cu atenție, să identifice cuvintele cerute, acestea putând fi grupate ulterior după mai multe criterii (părți de vorbire/nume proprii sau comune, număr de silabe, etc). Dacă veți pune la dispoziție și recuzita necesară unor detectivi adevărați, atunci activitatea va fi în mod sigur foarte atractivă.
- Tehnica Think Pair Share: elevii colaborează pentru a răspunde la anumite întrebări legate de text, pentru a găsi o altă ordine a derulării evenimentelor sau a crea un final nou. Această tehnică îi solicită să gândească individual cu privire la cerințele textului, după care să-și găsească perechea cu care să facă schimb de idei. Comunicarea, în această manieră interactivă, asigură o mai bună înțelegere a textului, o implicare efectivă a elevilor și o focusare a acestora pe durata întregii activități.
- Reporter TV: elevii sunt reporteri care au la dispoziție 2 minute să rezume cele mai importante aspecte ale poveștii. Ei lucrează în grupuri mici pentru a decide care este știrea de impact pe care o pot desprinde din text și o prezintă apoi pe laptop sau pe o foaie mare de hârtie.
- Potriviți dialogul cu personajul: prezentați imagini cu principalele personaje și etichete cu dialoguri din text. Solicitați elevilor să identifice „Cine a spus asta?”, potrivind dialogul cu personajul. De asemenea, ei pot participa la jocul „Cine AR FI spus asta?”. Elevii vor primi dialoguri imaginare și vor folosi informațiile pe care le au, pentru a-și da seama cărui personaj ar putea aparține replica.
- Creați sau răspundeți la ghicitori: dați posibilitatea elevilor să formuleze ghicitori în mod liber sau pornind de la o serie de rime, iar răspunsul să se găsească în textul lecturat. Este un mod simplu de a-i scoate din rutina activităților de zi cu zi și a-i determina să gândească în afara tiparelor. Ghicitorile pot fi lipite pe banca unui coleg, care are datoria să găsească răspunsul corect și să continue jocul.
- Ilustrație fără cuvinte: elevii realizează benzi desenate, mimează secvențe din text sau montează un scurt videoclip, pornind de la evenimentele citite.
Noi suntem cei care ghidăm elevii pe drumul lecturii, așa că nu trebuie să lăsăm la voia întâmplării descoperirea acestei lumi fantastice!
Ramira
Sunt foarte bune ideile prezentate.Poate asa sunt deschisi spre lectura.
Educlas by Claudia
Exact acest lucru ne dorim sa promovăm! Atunci când copiii vor descoperi că drumul spre lectura poate fi atractiv, se vor îndrepta către cărți cu mai multă deschidere și bucurie! Multe idei pot fi găsite pentru a-i încuraja să citească, de noi depinde cum le aplicăm.