JOCURI DE ENERGIZARE ȘI SPARGERE A GHEȚII – ADAPTATE MEDIULUI ONLINE
Reușita învățării este influențată de o multitudine de factori care reprezintă în fapt starea de pregătire pentru învățare sau acel montaj psihologic care precede și însoțește procesul instructiv-educativ. O stare de pregătire are semnificația unei acțiuni de mobilizare afectivă, emoțională și cognitivă, un fel de încălzire în etape pentru ceea ce urmează, o ajustare psihologică optimă, favorabilă învățării.
Activitățile de energizare și cele de spargere a gheții au un rol important în pregătirea stării emoționale a elevilor prin instalarea bunei dispoziții, declanșarea curiozității, exersarea mobilității și a autonomiei în gândire și acțiune.
Iată câteva idei de exerciții de energizare, adaptate mediului online:
- Amintiri din trecut – este un joc extrem de cunoscut peste tot în lume, care poate fi utilizat cu ușurință în cadrul lecțiilor virtuale. Participanții sunt încurajați să trimită, înainte de începerea activității, fotografii realizate cu mult timp în urmă (din perioada preșcolarității), fotografii pe care cadrul didactic le atașează tablei online. Elevii au la dispoziție 2 -3 minute pentru a ghici imaginea fiecărui coleg și a adauga numele acestuia. La final, participanții dezvăluie imaginea care le aparține și amintiri legate de acea perioadă. Acest joc creează o atmosferă de încredere și îi încurajează pe copii să împărtășească cu ceilalți interese personale și pasiuni, să găsească lucruri în comun și să discute cu privire la acestea.
- Ascultă și acționează – este un exercițiu interactiv de încalzire și energizare, care poate fi utilizat cu succes la începutul unei activități, pentru a asigura o explozie de energie și focalizare din partea elevilor. Pentru aceasta, e nevoie să alegem o poveste haioasă și să solicităm copiilor să realizeze o anumită mișcare de fiecare dată când aud un cuvânt particular. (ex. să se ridice când aud cuvântul PLOAIE, să aplaude la cuvântul MAI, etc.). Povestea nu trebuie să dureze foarte mult și nici să fie foarte complicată. Cu cât este mai simplă, cu atât jocul va fi mai eficient.
- Povești și povestitori – acest joc implică latura creativă și colaborativă a elevilor, oferă posibilitatea exprimării libere a ideilor și o interacțiune reală. Înainte de începerea sesiunii, cadrul didactic pregătește un document în care atașează un set de 5 imagini diferite. În timpul cursului, elevii vor fi împărțiți în echipe (cu ajutorul breakout rooms) și vor primi fișa cu imagini. Au la dispoziție 10 minute pentru a lucra în echipă și pentru a crea o poveste originală, pornind de la imaginile date. Poveștile sunt prezentate întregului grup de elevi și aceștia sunt încurajați să dezvolte noi idei, să îmbogățească prezentarea, să găsească titluri și finaluri diferite.
La prima vedere, astfel de activități pot părea consumatoare de timp. În realitate, ele aduc o mare valoare lecțiilor noastre prin simplul fapt că deschid dialogul și comunicarea; previn instalarea unui mediu de lucru neproductiv, cu blocaje și disfuncționalități de interacțiune.