FLIPPED CLASSROOM – clasa răsturnată care sprijină învățarea
Când orele noastre devin prea liniare, este ok să răsturnăm situații și să facem lucrurile cu susul în jos:)
Unul dintre cele mai actuale trenduri în educație, care poate fi aplicat cu succes în mediul online este FLIPPED CLASSROOM – altfel spus, o clasă inversată în beneficiul elevului. În mod tradițional, informațiile noi sunt transmise de către profesori, într-o manieră accesibilă și filtrată, astfel încât să poată fi asimilate cu ușurință, corelate și transferate în viața reală. Profesorii sunt în centrul învățării, captând întreaga atenție printr-un demers unidirecțional în care elevii ascultă, iau notițe, înregistrează și fac apel la memorie. Acest fapt duce adesea la frustrare și scăderea motivației de învățare.
FLIPPED CLASSROOM este un demers invers, prin care copiii se familiarizează cu un conținut nou acasă, îl exersează și pun în practică la școală. Rolurile se inversează, mediul de învățare se schimbă, elevul devine elementul central al procesului instructiv – educativ, fiind propriul ghid în interacțiunea cu materialul nou.
CE FACE ELEVUL ACASĂ?
- caută informații din surse variate (mediul digital sau enciclopedii, reviste, cărți de specialitate)
- urmărește filme sau prezentări care să-l familiarizeze cu noul concept
- lecturează, notează ideile principale și formulează întrebări despre aspectele care nu-i sunt clare
- folosește tehnologia pentru a intra în contact cu alți membri care dețin informații despre subiectul urmărit
- face investigații, experimentează, analizează, compară
CE FACE ELEVUL LA ȘCOALĂ?
- împărtășește noile informații în maniera proprie și în ritmul lui
- colaborează cu ceilalți pentru clarificarea unor situații
- primește sprijin și completări pe același subiect de la colegi și profesor
- pune întrebări și argumentează
- aplică noile conținuturi
- realizează proiecte
- exersează skill-urile de comunicare prin dezbateri, discuții în perechi, prezentări
- evaluează și revizuiește conținutul, având în vedere și perspectivele celorlalți membri ai grupului
CE FACE PROFESORUL?
Pentru funcționarea cu succes a acestui model, profesorii trebuie să se asigure că elevii vin la oră cu informațiile de bază, pe marginea cărora vor crea situații și contexte noi de învățare. De la începutul orei organizează sesiuni active de întrebări și răspunsuri, pentru a clarifica unele confuzii sau neclarități, identifică cine are nevoie de sprijin și încurajare, tocmai pentru a oferi oportunități de exprimare pentru fiecare elev în parte.
În FLIPPED CLASSROOM, profesorii alocă un timp mai mare consolidării unor deprinderi de lucru în echipă, exprimentării și investigației. Cei care îmbrățișează acest model de învățare sunt într-o permanentă căutare de căi de optimizare a timpului, astfel încât elevii să fie implicați activ și motivați să lucreze independent.
Flipped classroom oferă o experiență individualizată, în care fiecare elev vine cu propriile cunoștințe, opinii și argumente, se mișcă în ritmul lui, aplică noile informații, exersându-le în clasă, în echipă sau grupuri mici. Un avantaj major al acestui tip de organizare, este acela că elevii au un control mai mare asupra celor învățate, ei sunt cei care inițiază și conduc discuțiile, iar cadrul didactic și colegii au rol de clarificare și nuanțare a ideilor prezentate. Ei descoperă concepte în manieră proprie, într-un mediu organizat și motivant, care corespunde interselor și particularităților lor.